globalicum

Az emberi fej kecses, törékeny kis csacskaság. Hát még a gondolat!

Friss topikok

A Hős Szovjet Lindbergh

2009.06.18. 05:05 Rosszindulatú Vászka

Valerij Pavlovics Cskalov (1904. február 2., Vasziljovo [ma Cskalovszk] – 1938. december 15., Moszkva) szovjet berepülő pilóta. Parancsnoka annak a repülőgépnek, amely 1937-ben a világon elsőként hajtott végre leszállás nélküli repülést az Észeki-sarkon át, Moszkva és Vancouver között. Cskalov 1904. február 2-án született a Nyizsnij Novgorod-i terület Vasziljovo falujában, amely ma város, és az ő nevét viseli.

Tanulmányait nem tudta befejezni, mert iskoláját 1918-ban éhínség miatt bezárták. 1919-től repülőgép-szerelőként dolgozott Nyizsnij-Novgorodban. A polgárháború után katonai repülőiskolára járt. 1924-től a vadászrepülőknél szolgált. Rövidesen tapasztalt társait is elképesztette artista-mutatványaival, egy alkalommal a - Néva felett rendkívül alacsonyan ívelő - leningrádi Kirovszkij híd alatt repült át. A bravúr – a dicsőségen túl - pár heti elzárást hozott számára. (A jelenet később a „Valerij Cskalov” c. filmbe is bekerült; a pilóta ott Jevgenyij Boriszenko volt.)

1928-ban előléptették, és Brjanszkba vezényelték át. Itt egy távvezeték alatt átrepülve belegabalyodott a drótokba, emiatt egy év börtönt kapott, és eltávolították a seregből. 1930 végén bocsátottak meg neki, és alkalmazták berepülő pilótaként. Itt minden típusú gépet kipróbálhatott, amit a fiatal szovjet ipar elő tudott állítani. Ne felejtsük el, az első motoros repülés óta (amely amúgy egy percig sem tartott) akkor még 30 év sem telt el! Az aviatika kezdetlegessége és a kiforratlan konstrukciók persze állandó életveszélyt jelentettek. Cskalov egy alkalommal másfél óráig végzett légi akrobatamutatványokat, hogy a beszorult futóművet kiszabadítsa. Eg másik alkalommal ugyanezzel a hibával fél keréken tette le a gépet, jóllehet parancsot kapott a katapultálásra. A korabeli kommentár szerint Cskalov indítéka természetesen az volt, hogy a szovjet emberek szívvel-lélekkel tervezett és készített remekét semmi áron nem szabad tönkretenni, és minden erőnkkel óvni kell, amire a jóságos Sztálin obligát válasza: "Elvtársaink élete fontosabb a gépeknél". A valóság azonban, különösen Cskalov vehemens természetét és Sztálin mentalitását ismerve, inkább úgy festhetett, hogy Cskalov nem szeretett volna szabotázs miatti kivégzés keretében meghalni.

1930. novemberében Moszkvába, egy kutatóintézetbe került. Itt – két év alatt - több, mint 800 berepülést hajtott végre, mintegy 30 repülőgéptípuson. Részt vett egy „anyarepülőgép” tesztelésében is, amely egy öt vadászgépet is szállítani képes nehézbombázó lett volna.    Új műrepülő figurákat talált ki, mint pl. az emelkedő dugóhúzót és a késleltetett orsót.

1933. januárjától a moszkvai Menzsinszkij repülőgépgyár berepülő pilótája volt. A 30-as évek legjobb vadászrepülőgépeit repülhette: a Polikarpov tervezte I-15-ös kétfedelűt és az I-16-os egyfedelűt. Részt vett a VIT-1 és VIT-2 tankvadászok, és a TB-1 és TB-2 nehézbombázók tesztjeiben is.

1935 május 5-én Nyikolaj Polikarpov repülőgéptervező és Valerij Cskalov berepülő pilóta a legjobb vadászrepülőgépek kifejlesztéséért a legmagasabb kormánykitüntetést: Lenin-rendet kapott.

Még 1935-ben Bajdukov pilóta vetette fel Cskalovnak, hogy hajtsanak végre egy SzU-USA repülést az Északi-sarkon keresztül. 1936 tavaszán Cskalov, Bajdukov és Beljakov a kormányhoz fordultak, hogy engedélyt kapjanak erre a repülésre. Sztálin azonban, egy korábbi balul sikerült kísérlet nyomán, nem adta meg az engedélyt, hanem más útvonalat jelölt ki: Moszkva - Petropavlovszk-Kamcsatszkij.

Egy speciálisan felkészített ANT-25-ös repülőgépen 1936. júlnus 20-án Cskalov, Bajdukov és Beljakov elindult Petropavlovszk felé. A jegesedés miatt azonban a tervezett Petropavlovszkig nem jutottak el: 56 óra repülés, 9375 km megtétele után az Amur torkolatában Udd szigetén (mai neve: Cskalov) kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk. Mindezzel együtt a bravúros teljesítmény világszerte feltűnést keltett. A három pilóta megkapta a Szovjetunió Hőse kitüntetést. Augusztusban, amikor az időjárás kedvezőbbre fordult, a legénység visszafelé is megtette az utat. Hogy a küldetésnek mekkora jelentősége volt, arra mi sem jellemzőbb, mint hogy a moszkvai repülőtéren maga Sztálin fogadta őket.

Cskalov es Sztalin kezfogasa (1936 augusztus 10-e, Moszkva) 
1936. augusztus 10-e: Sztálin üdvözli a hazatért ANT-25-ös legénységét

Nem sokkal később megkapták az engedélyt az USA-ba repülésre. Az ANT-25 – oldalán a még Udd szigetén felfestett „Sztálini út” felirattal - ezúttal 1937. június 18-án szállt fel Moszkvából, és 20-án landolt Vancouver közelében. Az út során rendkívül rossz időjárási viszonyokkal kellett megküzdeniük, gyakorlatilag végig vakon kellett repülniük. Ráadásul a felhők és a ciklonok, a jegesedés veszélye miatt rendkívül magasra kellett emelkedniük, amihez alig volt oxigén-készletük. Június 19-én reggel haladtak át a pólus felett. Nem sokkal később gond támadt a motor hűtésével, a rendszert végül ivóvízzel töltötték fel. Kanada fölé érve már alig maradt oxigénjük, ezért Cskalov szinte a tenger szintjére ereszkedett le. Az ANT-25 végül 63 óra alatt 8811 kilométert tett meg addig sosem próbált útvonalon, de a távrepülési világrekordot nem sikerült megdöntenie. Ezt három hét múlva egy másik szovjet gép tette meg, amely ugyanezen az útvonalon 11 500 kilométert repült.

Cskalov mellszobra Seattle-ben

Cskalov mellszobra Seattle-ben

Az amerikaiak óriási lelkesedéssel üdvözölték „Sztálin sólymait”, akiket Washingtonban Roosevelt elnök is fogadott, majd július 14-én hajóval indultak haza. Útközben Londonban és Párizsban is hatalmas tömeg ünnepelte őket, de mindez eltörpült az otthoni fogadtatás mellett. Az utcákon tízezrek alkottak sorfalat, Cskalovot egyenesen a Kremlbe vitték, ahol Sztálinnak és a szovjet kormány tagjainak tett jelentést a feladat végrehajtásáról. A pilóta ezúttal a Vörös Zászló érdemrendet vehette át.

     Az igazsághoz tartozik, hogy többen megkérdőjelezik a rekord valódiságát. Érvül hozzák fel, hogy az elinduló, valamint megérkező gép a fényképeken több részletben különbözik, továbbá hogy a hivatalos fotón az az Ordzsonikidze is üdvözli a pilótákat, aki négy hónappal korábban, rejtélyes körülmények között meghalt.

Cskalov nem sokáig élvezhette a dicsőséget. Visszatért berepülő pilótai munkájához, s 1938. december 15-én az I-180 repülőgép prototípusával lezuhant és szörnyethalt.

A hőmérséklet azon a napon –24 °C volt. A motor – amelynek hűtési rendszere, mint utóbb kiderítették, amúgy sem volt kifogástalan - nem tudott kellően felmelegedni, és egy erős gázadás során lefulladt. Cskalov megpróbált eljutni a reptérig, azonban a gép a reptér határán álló lakóbarakkok felett már nem tudott volna átjutni. Cskalov ezért irányt változtatott, de a gép egy távvezeték-oszlopnak csapódott és lezuhant.

Az újabban nyilvánosságra került dokumentumok azt a gyanút erősítik, hogy a szókimondó természetű, sokakat zavaró pilótát szándékosan küldték a halálba. Az I-180 fejlesztésének nagyon szoros határidőt szabtak, egy hónappal a kitűzött kísérleti repülés előtt még a hajtómű sem volt kész, a szárnyakat a repülés előtt három nappal nyilvánították használhatóvá azzal a megszorítással, hogy „korlátozott sebességgel engedélyezettek”. A szerencsétlenséget kivizsgáló bizottság összességében 48 olyan hibát talált, amelyet nem javítottak ki, a nyilvánosság előtt mégis Cskalovot tették felelőssé a történtekért.

Hamvai a moszkvai Kreml falában nyugszanak.

Cseresznyefa VALERIJ CSKALOV

Orosz-ukrán eredetű, a Rozovaja fajta szabad megporzású magonca. Melitopolban nemesítették, 1954-ben kapott állami elismerést hazájában, Németországban is termesztik.
Honosítását 1975-ben kezdte meg Brózik Sándor és Apostol Jánosné., 1993-ban kapott állami elismerést.
A Bigarreau Burlat fajtához hasonló gyümölcsű, vele egyidőben érő fajta. A Valerij Cskalov és a Bigarreau Burlat fajták kölcsönösen jó pollenadói egymásnak, lehetővé téve azonos kereskedelmi értékű fajtákból korán érő gyümölcsöt szolgáltató ültetvény létesítését. Elsősorban nyersfogyasztásra és nyers export céljábóli termesztésre ajánlott fajta.
Érési főidénye: május vége-június eleje, a Bigarreau Burlat fajtával egyidőben. (termőhelytől és évjárattól függően május legvégén - június közepén érik).
Gyümölcse középnagy, vagy nagy, átlag tömege 6,5 gramm, átlagos átmérője 23-24 mm. A gyümölcsök vállas, tompakúp alakúak, sötétbordó színűek, középkemények, nem ropogósak, a hús és a lé rózsaszín. A gyümölcs a varrat mentén a kőmaghoz tapad. Íze kellemes, kissé savas-édes, (a Bigarreau Burlat-nál savasabb). A kőmag viszonylag nagy, aránya érjárattól függően 5,6-6,7 %, átlag 5,7 %. Kocsánya középhosszú 35-45 mm, átlag 39,7 mm.
Fája erős növésű, közepesnél ritkább ágrendszerű, koronája kezdetben feltörekvő, később a termés tömege alatt széthajló, kissé csüngő habitusú. Vesszői erősen lilás-sötétbarna színűek. Levelei középnagyok, keskenyek, lehajlók, az antociános színeződés a fiatal hajtások végén erős.
Középkorai virágzású a Bigarreau Burlat x Valerij Cskalov kombinációkban átlag 28, % a Valerij Cskalov x Bigarreau Burlat kombinációkban pedig, átlag 18 % ban termékenyítik egymást.
Árutermelésre és családellátó házikerti telepítésre egyaránt javasolható korai érésű, nagy gyümölcsű fajta. A vele gyakorlatilag egy időben érő Bigarreau Burlat fajtától, (amely Európában általánosan termesztett főfajta) nem tér el számottevően. A gyümölcs méretét és átlagtömegét tekintve a két fajta csaknem azonos értékű. A Valerij Cskalov kőmag aránya nagyobb, ez azonban - minthogy friss fogyasztásra kerül - nem jelent számottevő hátrányt.
Termőképessége és termésbiztonsága kiváló.

Gyümölcse tetszetős, ízletes, a legkorábbi “minőségi” fajták egyike

Források:

http://cseke.atw.hu/kaland/kaland80-cskalov.htm

http://www.posztinfo.hu/hir.php?id=1448

http://www.gyumolcsfa-faiskola.hu/?oldal=2&termek=54

50 komment

Címkék: évforduló hős

A bejegyzés trackback címe:

https://globalicum.blog.hu/api/trackback/id/tr911192048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

getva 2009.06.18. 07:04:17

OFF

Vászka
csak imént néztem bele a fríméles bokszomba hosszú idő után. Köcce a képeket. hehe. :)

ja és első

spájdernecc 2009.06.18. 07:27:17

második
ezek a szovjet hősök mennyivel emberibbek, mint agyonsztárolt ámerikai kollégáik...

getva 2009.06.18. 07:32:53

Stirlic is mennyivel faszább gyerek volt, mint az a köcsög dzsémszbond. Ráadásul csak egy volt belőle, nem cserélgették mint a szarosgatyát :)

csőr dzsinn ész 2009.06.18. 07:45:36

Jó reggelt, Jó kávét!

Oppá, dobogó ebbő mán nemlesz...

csőr dzsinn ész 2009.06.18. 08:08:33

Egyépkéntmeg ez egy nagyszerű poszt.

csőr dzsinn ész 2009.06.18. 08:39:44

Szijjja Lakkci!

Jóreggelt, szép napot, művésznő.

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 08:43:07

@Felébredtem, kozsó lettem.:

tiszta jó, hogy má a doktori mellé van még a művésségem is :))))

Neked is szép napot!!!

_nyuszi_ 2009.06.18. 08:46:32

na hello.

oh, those Russians..

_nyuszi_ 2009.06.18. 09:03:48

@Dr. Körömlakk ®:
megy az uram holnap szögedébe a mázlista...
majd megmondom, hogy szórjon egy csókot nektek a Virág cukrászda előtt... :))

@Felébredtem, kozsó lettem.:
csákány!

spájdernecc 2009.06.18. 09:06:14

Reggelt Nyuszi
Szevasz Szörcs

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 09:14:46

@már majdnem...:

oké :)
Te ménem jössz vele?
én nem vagyok amúgy virágcuki fan, jobbszeretek más cukik terméseit. ez a virágcuki túl van má spilázva, meg a vénkurvák űnek oda nyakig föstött képpel :)
na jó, meg a celebek. is.

csőr dzsinn ész 2009.06.18. 09:50:04

Szasz Spájdi!

Bocs, ma egész nap míting meg ienek, de mindenknek biiighuuug!

_nyuszi_ 2009.06.18. 09:50:36

@Dr. Körömlakk ®:
hát én ugye itten dolgozok, meg péntek este van egy kis programom..:)
a virágcuki olyan nálatok, mint itt a zserbó. :)
én azt a pubot szeretem nálatok, ott van közel a széchenyi térhez, valamelyik sarkon. k.drága, de isteni a tatárbifsztek!

@Rosszindulatú Vászka:
hello főni! :)

Rokka 2009.06.18. 09:57:41

sziasztok Gyerekek! :-)

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 10:05:56

@már majdnem...:

ööö... igen, ha jóra gondolok, az egy étterem, ja, és ezer neve vót mán, asszem most botond étterem, de vót előtte debreceni étterem... a bifsztek mindenhol üt :) és mindenhol drága :(

ja, neeem, Te a John Bull Pub-ra gondolsz? Na az télleg drága, de jó! :)

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 10:06:27

@Rokka:

szia Róka, megkaptam, köszi!!! :)

_nyuszi_ 2009.06.18. 10:09:36

@Dr. Körömlakk ®:
azaz! a John Bull. na, az faszályos!
úgyis lemegyek egyszer csakúgy hozzátok,aztán bifsztekezünk egyet!!

Rosszindulatú Vászka 2009.06.18. 10:10:54

A dzsunbull jó hej, csak nekem a mûsodik kori 1200 HUF-os söritel már nem ízlik, ez ojan zsigeri szarrágó Scwáb dolog lehet :(((

_nyuszi_ 2009.06.18. 10:22:19

@Rosszindulatú Vászka:
én szlávvérű vagyok, de én is szarrágó.:))
viszont ha nem pesten lazulok 1-2 napot, akkor a tuti jó helyek a nyerők.
egyszer élünk, főúr...:)

Rosszindulatú Vászka 2009.06.18. 10:30:17

@már majdnem...: ja, vágom, jelzem rajongok az Ale és Stouth sörökért, csak sajna nem fussa, csak nyaralásor meg különleges alkalmakkor kaland jelleggel. Pedig a felsôerjesztésû nitrogénnel csapolt delejnedûknek nincs párja.

sarasvati (törölt) 2009.06.18. 10:51:20

hello
utálok pakolni
de most megyek
konkréton négy napja van nyári szünet és már nem bírom....baszki, mi lesz még itt:))

_nyuszi_ 2009.06.18. 10:53:00

@Rosszindulatú Vászka:
"felsôerjesztésû nitrogénnel csapolt delejnedû"
OMG :))

Rosszindulatú Vászka 2009.06.18. 10:54:42

@már majdnem...: csak szólnák, egyetlen Cseh remeket is nitrogénel csapolnak részben, a Velvet-et, az se rosz áru
@sarasvati: nyugi, kitartás :)

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 10:54:42

ééérdekes, mostanába hogy ledokiznak :) tök kiráj :)

sarasvati (törölt) 2009.06.18. 11:04:40

vászka
pörög a gyerek, pörög
kvázi fáraszt
és kétpercenként: anyaaaaaaaaaaaaaaa.........
legyen má nyugi.

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 11:07:25

a gyerek addig jó míg pörög. fárasztó, de ez van.
nálunk most vagy egy hétig mindennap a gyerek szobájában lévő káosz megszüntetésére irányuló szanálási fojamatok vannak.

_nyuszi_ 2009.06.18. 11:08:24

@Dr. Körömlakk ®:
én már régebben kérdeztem, hogy miből doktoráltál, szpájdi meg is válaszolta, hogy hisztiből :)))


na, drágáim most eltűnök darab időre, mert irgumburgum lesz, ha lemaradok! páci!

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 11:10:34

@már majdnem...:

hella :)
abból, ja, de nem is. mindenből :)

Rosszindulatú Vászka 2009.06.18. 11:12:01

No igen, de igazolt hisztis volt, nemám csak úgy. Azér az nem mindegy.

Dr. Körömlakk ® 2009.06.18. 11:19:38

@Rosszindulatú Vászka:

kéccségtelen, hogy amirő papír van, és közelismerés tárgya, az mán tejjesen legális, és tolerálandó. vagy toleráj. vagy mi.
:)

Rosszindulatú Vászka 2009.06.18. 11:26:10

Naugye, hogy ugye, sztem is. És külömben is elmúlt, akkor meg ne emlegessük, emr minek :)

_nyuszi_ 2009.06.18. 13:20:34

@Rosszindulatú Vászka:
na mondom én...: oh, those russians...

oroszfétis :)))

tök jó az urbanista blog. még sosem kóboroltam ott. tecc.

Rosszindulatú Vászka 2009.06.18. 13:26:41

Azér mekkora csávó, igazi újrafelhasználó barkácsmágus

_nyuszi_ 2009.06.18. 13:31:14

@Rosszindulatú Vászka:
a lajtától keletre ennek mindig is nagy hagyománya volt. :)

_nyuszi_ 2009.06.18. 14:06:33

Vászka! üldtem neked partitúrát! :))