globalicum

Az emberi fej kecses, törékeny kis csacskaság. Hát még a gondolat!

Friss topikok

Szülinapos Hős

2009.06.30. 21:26 Rosszindulatú Vászka

Louis Blériot

 Mindég is lenyűgözött a repülés története, amikor naccerű emberek legyőzték az addig ismert Világ szabájait és új utat nyitottak egészen a végtelen felé... Ezek az emberek viszik előre a világot, úgy gondolom.

(1872. július 1. Cambrai, Franciaország – 1936. augusztus 2. Párizs) mérnök, konstruktőr, a repülés egyik úttörője, 1909. július 25-én Calais és Dover között átrepülte a La Manche-csatorna 37 km-es távolságát 36 perc alatt.

Ugyanebben az évben, október 17-én Magyarországon is bemutatót tartott. Ez volt az első alkalom, hogy Magyarországon repülő szállt fel. 1910-ben ő volt volt az első ember, aki repülővel átlépte a 100 km/h-s álomhatárt.

A honi cselendzsről emitt olvashattok:

Blériot repülőbemutatója Budapesten és a hozzá kapcsolódó repülőjelvény

Louis Blériot francia mérnök 1872-ben született. A repülés kezdetén az egyik legtöbb sikert elért repülőgép-konstruktőrök egyike volt. Időt, pénzt, fáradságot nem kímélve dolgozott a repülőgépek kifejlesztésén, azok tökéletesítésén. Pedig alapképzettsége nem is a repülőgépekhez kapcsolódott, hiszen 1902-ig automobillámpák gyártásával foglalkozott. Egy kiállításon megpillantotta az Ader Avion III. jelű repülőgépet, s ekkor lobbant föl benne az érdeklődés a repülés iránt.

"Ekkor elvakított a ragyogó álom, és elrabolta nyugalmamat. Repülni akartam!..." írta később önéletrajzában. Évekig tartó tanulmányok és kísérletezgetés után - 1903-ban - építette meg első csapkodó szárnyú repülőgépét, ezzel azonban teljes kudarcot vallott. Ezután - 1906-ig - kétfedeles repülőgépekkel kísérletezik, s e tevékenysége közben anyagi javai rohamosan fogynak. Rövid időre a Voisin testvérekkel társul, majd 1907-ben megépíti első kacsarendszerű monoplánját. Ez volt a hatodik gép, amelyet megalkotott és kipróbált, de sajnos ez a próba sem sikerült. Ennek ellenére nem adta fel. Elkészítette az egyfedeles gépet, amely tandemrendszerű volt, s ezzel már valóban tudott repülni. E típusnál a kormányzás céljaira mozgatható szárnyvégek szolgáltak, a pilóta pedig az úgynevezett gurulóülésen foglalt helyet, hogy szükség esetén testsúlya áthelyezésével segítse a szárnyvégek működését. Blériot ezt követően erősebb motorral kísérletezett, de gépe már az első felszállást követően összetört.

Ennek ellenére nem adja fel, gyors egymásutánban építi meg 8., 9. és 10. számú repülőgépét. Ekkori vívódásait, anyagi helyzetének romlását később így vetette papírra: "December utolsó napjaiban (1908) leltárt vettem föl, az elért eredmény nagyon kérdéses, a kiadás viszont 78 000 frank. Kész katasztrófa. De tovább kellett folytatnom, mert nem tehettem másképpen; tovább kellett folytatnom, mint a szerencsejátékosnak, újból kockáztatnom kellett valamit, helyes volt... és mert repülni akartam... Megszerkesztettem a 11. számú gépet, feltehetőleg az utolsót; olyan buzgalommal dolgoztam, mint a hajótörött, aki tutajának deszkáit kötözi össze. Ez a szerkezet volt számomra a minden, és én a mindent követeltem tőle. S megnyertem a játszmát."

Az említett gép Blériot 11. számú repülőgépe volt, mely az első világháborút megelőző korszak legsikeresebb egyfedelű repülőeszközének tekinthető. A gépen 1909. január 23-án repültek először. 30 lóerős REP típusú motorral volt felszerelve.

A repülés 1909-ben került első ízben a nagy nyilvánosság előtt is az érdeklődés középpontjába. Két esemény játszott ebben szerepet: a La Manche csatorna átrepülése és a reimsi nagy repülőhét.

A La Manche csatorna első átrepülésére a Daily Mail című angol napilap 1000 font összegű, jelentős díjat tűzött ki. Három pilóta jelentkezett a versenyfelhívásra, de végül csak Blériot tudta a vállalt feladatokat 11 . számú gépével teljesíteni. Louis Blériot rajtelőkészületei igen izgalmas előzmények között játszódtak le. Heves szél uralkodott, de végül is a szerencse és az idő is neki kedvezett. A startra 1909. július 25-én, vasárnap délután négy óra 41 perckor került sor Le Baraques-ben, és öt óra 17 perc, 5 másodperckor ért földet a Dover Castle melletti Northfall Meadowban. Tehát Blériot volt az első a világon, aki átrepülte a csatornát, s ezzel elnyerte a Daily Mail díját.

Ennek a repülőteljesítménynek óriási hatása volt Európában, de a nagyvilágban is. Blériot számos megrendelést kapott a 11. számú típus gyártására. Később sikeresen működő repülőgépgyárat alapított.

A világraszóló repülőút hatására a magyar repülők is meghívták Blériot-t, aki 1909. október 15-én érkezett Budapestre, ahol előadásokat és repülőbemutatókat tartott. Október 15-én és 16-án Blériot XI. gépét a pesti Vigadó nagytermében állították ki. A repülőgépre óriási tömeg volt kíváncsi. Ezt követően, október 17-én Blériot háromszor is felszállt gépével a kisrákosi katonai gyakorlótéren (ma az Üllői út Népligettel szemben lévő oldalán). A nagy sikerű repülőbemutatót mintegy 200 000 ember nézte végig. Másnap a lapok vezércikkeikben adták tudtul a nagy eseményt. A repülésért Blériot 40 ezer korona fellépti díjat kapott.

Blériot budapesti sikere jó propagandának bizonyult a magyar repülés ügyének, és döntő hatást gyakorolt a magyar aviatika fejlődésére. Megérttette az illetékesekkel, de a nagyközönséggel is, hogy a repülés ügyének támogatása nem illúziók kergetése. Így érthető, hogy a repülés megszállottjainak munkája Blériot repülése után hatékonyabb, eredményesebb lett.

Blériot tisztes kort megérve, 1936. augusztus 1-jén halt meg. Louis Blériot mérnök, repülőgép-tervező budapesti repülőgép-bemutatójára egy szépen kivitelezett, tűzzománcozott repülőjelvényt készítettek. A repülőjelvény részletes leírása:

Előlapján jól látható Blériot híres, XI. típusú repülőgépe, melybe 24 lóerős motort épített. A gép szárnya és a farokrész vízszintes vezérsíkja zöld, törzsrésze pedig fehér tűzzománcozású, míg a függőleges vezérsík fekete színűre tűzzománcozott. A repülőgép-szerkezeteket összekötő tartókeretek, rudazatok, merevítők aranyozottak.

Hátlapján csak a brosstű található. A jelvényen tervezői, gyártói monogram nincs. A jelvény méretei: 39x27 mm; vastagsága: 1,5 mm; tömege: 3,68 g. Anyaga: tűzzománcozott bronz. A jelvény - csere útján - 1994-ben került magángyűjteményembe. A felvételt és a reprodukciót Sztrenkó Gábor (Kecskemét) készítette 1994-ben, melyért a szerző ezúton is köszönetét fejezi ki.

Kenyeres Dénes

 És végül némi képi illusztráció a csudához:

 

33 komment

Címkék: évforduló hős

A bejegyzés trackback címe:

https://globalicum.blog.hu/api/trackback/id/tr561218726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jonnglenn 2009.07.01. 08:01:36

merészpalik vótak ezek a zuttörők

háromszálseprűnyéllel meg egy kis vászonnal nekiindulni.
bár, amikor megálltam egy galakszi alatt , akkor is voltak erős kéccségejim hogy ez repülni tud.

tuttam de nem sejtettem

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 09:12:59

Zsenik voltak és csodálom az elszáncságukat.

_nyuszi_ 2009.07.01. 10:14:21

jóreggelt!

Sejj, repülni milyen jó,
Ügyes ez a Blériot!

bocsi.

spájdernecc 2009.07.01. 11:49:34

off
Váseny, mész Birálybácsira?

_nyuszi_ 2009.07.01. 11:52:38

Óóóóóóh a Picasso kalandjai, de imádom!!! :)

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 12:01:17

@spájdernecc: hátha a gibzonos öreg feketére gondolsz, akkor úgy tűnik igen, mint nemrég mektuttam :)))

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 12:07:27

@spájdernecc: hátha a gibzonos öreg feketére gondolsz, akkor úgy tűnik igen, mint nemrég mektuttam :)))

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 12:30:42

@spájdernecc: hátha a gibzonos öreg feketére gondolsz, akkor úgy tűnik igen, mint nemrég mektuttam :)))

spájdernecc 2009.07.01. 12:33:38


nemistudom, valami occsó jegyet nem tudnál szerezni?, természetesen fizetem, de ez auóz internetes vásárlás nekem olyan izé...
a zasszony kitalálta, hohógy el kéne menni...
Szia Nyuszi!

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 12:36:56

@spájdernecc: hátha a gibzonos öreg feketére gondolsz, akkor úgy tűnik igen, mint nemrég mektuttam :)))

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 12:39:04

@spájdernecc: hát óccsóbbat nem tudok salynos, de szivesen elcaplatok valamrejik pösti jegyirodába a kedvedért, ha küldesz nekem pénzet. Ellemben bónuszba kopizok neked DVD-t amin az örg nyomja :)

spájdernecc 2009.07.01. 13:46:53

@Rosszindulatú Vászka:
ilyesmire gondoltam, láttam, 7500-25000 -ig
nekem az alsó árfekvés is megfelel, du egyeztetünk :)

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 13:49:28

@spájdernecc: ox, szivesen, egyeztetek otthon és intézem!

Tym4sumakshun/ PhotelNiggaH 2009.07.01. 13:53:27

Klafa ez a posz Vászka:-))) Ja és sziasztok:-D

_nyuszi_ 2009.07.01. 16:31:04

"EGYÉBKÉNT TISZTELT URAM! [sic!]
A baleseti jegyzôkönyv 3. rovatában írott válaszommal (A baleset oka: átgondolatlan tervezés) kapcsolatos a részletek iránt érdeklôdô levelére az alábbi - remélem kielégítô - leírást áll módomban közölni.
Kôművesként dolgozom. A baleset napján egyedül dolgoztam egy hatemeletes épület tetején. Amikor munkámat befejeztem, láttam, hogy valamennyi (utólag lemérve mintegy 110 kg) tégla megmaradt. Úgy döntöttem, a téglákat nem fogom kis részletekben, kézben lehordani, hanem az épület oldalára szerelt, teherszállításra szolgáló csigával eresztem le. A csigakötelet a földszinten kikötöttem, felmentem a tetôre és a kötél végén levô ládát megraktam téglával. Ezután ismét lementem a földszintre, eloldoztam a kötelet és erôsen szorítottam, hogy lassan leeresszem a 110 kg-nyi téglát.
A baleseti jegyzôkönyvbôl megállapíthatta, hogy az én testsúlyom 83 kg. Meglepetésemben - amelyet az okozott, hogy hirtelen felemelkedtem a földrôl - elveszítettem a lélekjelenlétemet és elmulasztottam elengedni a kötelet. Így azután nem is kell mondanom, nagy sebességgel emelkedni kezdtem az épület oldala mentén. Körülbelül a harmadik emelet magasságában találkoztam a téglákkal megrakott ládával, amely jelentôs sebességgel tartott lefelé. Ez a magyarázata a koponyatörésemnek, a kisebb zúzódásoknak és a törött kulcscsontomnak, amit a baleseti jegyzôkönyvben már leírtam. Alig lassulva folytattam emelkedésemet egészen addig, amíg jobb kezem két ujja két ízület mélységben megakadt a 2. bekezdésben említett csigában. Szerencsére ekkorra már visszanyertem lélekjelenlétemet, és fájdalmaim ellenére is erôsen tartottam a kötelet. Körülbelül ezzel egyidôben a téglákkal megrakott láda a földre csapódott és az ütôdés erejétôl kitörött az alja. Ekkor, megszabadulva a téglák súlyától, a láda mindössze 24 kg-ot nyomott.
Hadd emlékeztessem ismét a testsúlyomra (2. Bekezdés). Ahogy bizonyára elképzeli, gyorsan zuhanni kezdtem az épület fala mentén. Körülbelül félúton találkoztam a felfelé tartó ládával. Ennek számlájára írható a két törött bokám és jó néhány hiányzó fogam. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a ládával való ütközés annyit fékezett zuhanásomon, hogy amikor végül a téglahalomra estem, mindössze könnyebb gerinc- és medencecsont sérüléseket szenvedtem. Azonban ahogy magatehetetlenül feküdtem a téglarakáson és megláttam a 6. emelet magasságában felettem himbálódzó ládaroncsot, ismét elvesztettem józan ítélôképességemet és elengedtem a kötelet."

_nyuszi_ 2009.07.01. 20:48:28

@Rosszindulatú Vászka:
hát semmi. megkapáltam a krumplit, meg behajtottam az állatokat az istállóba, aztán most sörözök.
és ott?

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 20:54:17

@már majdnem...: hát dettó, a jószágok (macsok) beterelve) bár a vacsigyártás még hátravan, csak be vagyok lassulva. Ojan semmihez senem kedvem van éppen.

_nyuszi_ 2009.07.01. 21:06:06

iszonyat fülledtség van, csak ténfergek én is. vicces képeket nézegetek, meg keresek vmi jó posztnak valót.

ezt meg csak úgy, de szerintem nagyon ott van:
legalja.hu/?leg=view&img=20040329_falvedo.jpg

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 21:28:44

@már majdnem...: ja, ezt már ismerem és zseniális :)))

És táraztam posztot reggelre, nézd meg és fűzd hozzá amit gondolsz :)))

Vagy, ha jobbat gondolsz akkor tedd késöbbre :D

_nyuszi_ 2009.07.01. 21:39:52

nem piszkálnék bele. :)
majd kommentelek. vannak emlékeim.
egy megjegyzésem azért lenne, így privi:
a faszt öregszel! :)

Rosszindulatú Vászka 2009.07.01. 21:42:25

@már majdnem...: de nyugottan piszkájj bele, attól csak szinesebb és jobb lesz és kösz, de érzem, hogy csontosodok, pl. agyban :P

_nyuszi_ 2009.07.01. 21:51:17

@Rosszindulatú Vászka:
az csak a sörtől van. :) (és már bocsánat, de először azt olvastam, hogy "csontosodok, pl. ágyban". biztos velem van a baj.)
jó lesz szabira menni... :)

már van készen poszt, csak évfordulós, majd hétvégén...

_nyuszi_ 2009.07.01. 21:59:56

le kéne júliusban menni szegedre a diliseket meglátogatni. ezen jár az agyam napok óta...

_nyuszi_ 2009.07.01. 22:10:43

ennyi. iszonyat álmos vagyok, és még vár a family guy. tényleg, te ismered?

szóval jóccakát!
süti beállítások módosítása