globalicum

Az emberi fej kecses, törékeny kis csacskaság. Hát még a gondolat!

Friss topikok

Október 6. - Arad

2009.10.06. 09:07 Rosszindulatú Vászka

Lőpor és golyó általi halállal halt (reggel fél hatkor):

  • 1. Lázár Vilmos, főtiszt (ezredes),
  • 2. Gróf Dessewffy Arisztid, tábornok,
  • 3. Kiss Ernő, tábornok,
  • 4. Schweidel József, tábornok,

12 katona állt fel velük szemben töltött fegyverrel, parancsnokuk kardjával intett és a lövések eldördültek. Kiss Ernő kivételével mindhárman élettelenül buktak a földre. Kiss Ernőt csak a vállán érte a lövés, ezért három katona közvetlenül elé állt, és mindhárman újra tüzeltek.

Kötél általi halállal halt (reggel hat óra után):

  • 5. Lovag Poeltenberg Ernő, tábornok,
  • 6. Török Ignác, tábornok,
  • 7. Lahner György, tábornok,
  • 8. Knezić Károly, tábornok,
  • 9. Nagysándor József, tábornok,
  • 10. Gróf Leiningen-Westerburg Károly, tábornok,
  • 11. Aulich Lajos, tábornok,
  • 12. Damjanich János, tábornok,
  • 13. Gróf Vécsey Károly, tábornok,

1849 augusztusa és 1850 februárja között Aradon még további három honvédtisztet végeztek ki: 1849 augusztus 22-én Ormai Norbert honvéd ezredest, a honvéd vadászezredek parancsnokát – őt szokás az első aradi vértanúnak is nevezni –, 1849. október 25-én Kazinczy Lajos honvéd ezredest, Kazinczy Ferenc fiát – őt szokás a tizenötödik aradi vértanúnak nevezni – és 1850 február 19-én Ludwig Hauk alezredest, Bem tábornok hadsegédét. Lenkey János honvéd vezérőrnagy szintén az aradi várbörtönben halt meg, őt azért nem végezték ki, mert a börtönben megtébolyodott.

Ugyanezen a napon végezték ki az első felelős magyar miniszterelnököt, Batthyány Lajost, Pesten.

"A világ birája, a történelem fog e kérdésre felelni. Legyenek a szentemlékű vértanúk megáldottak poraikban, szellemeikben a hon szabadság Istenének legjobb áldásaival az örökké valóságon keresztűl; engem, ki nem borúlhatok le a magyar Golgota porába, engem October 6-ka térdeimre borúlva fog hontalanságom remete lakában látni a mint az engem kitagadott Haza felé nyujtva agg karjaimat a hála hő érzelmével áldom a vértanúk szent emlékét hűségükért a Haza iránt, 's a magasztos példáért, melyet az utódóknak adtanak; 's buzgó imával kérem a magyarok Istenét hogy tegye diadalmassá a velőkig ható szózatot, mely Hungária ajkairol a magyar nemzethez zeng. Úgy legyen. Amen!"

Kossuth Lajos, Torino, 1890. szeptember 20

Forrás: wiki

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://globalicum.blog.hu/api/trackback/id/tr91430817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

márnyuszi 2009.10.06. 09:23:24

a labancok bocsánatot kértek már ezért?

márnyuszi 2009.10.06. 12:30:08

index zárthelyi: 11/13.
elkúrtam: hányan NEM voltak magyarok...
mit tett a fiáért Vécsey Ágoston...

13+1 kérdés: mi a kapcsolat a fogathajtó Lázár Vilmos, és az aradi vértanú között?

a helyes megfejtők között egy My little pony-t sorsolok ki.

Rosszindulatú Vászka 2009.10.06. 14:14:40

Ha tudom, hogy címlapos hirig lesz, hagyom a picsába :(

Rosszindulatú Vászka 2009.10.06. 20:12:40

Nincsen semmi, csak megemlékeztem a legnagyobb honi hősökről. Sztem. Akiknek a nevit leírni is cselendzs a sok csíra számára, pedig. És igenis, úgy vélem, a magyar polgárosodás és gondolkodás fontos hősei ők. Sztem. Hát ennyi.

márnyuszi 2009.10.06. 22:06:58

elnézést kérek. alszom rá egyet és lemondok.

est komor őre. 2009.10.06. 22:47:56

Azér lőtték le őket, mert a friccek nem tudták kiejteni a nevüket! Még én se tunnám leírni a nevüketsenem.

Egyépként nem értem minek kellett hőzöngeni. Osztrák gyarmatként magyarország a nyugathoz tartozna, és nem baszódott volna el kb. 140 éve.

est komor őre. 2009.10.06. 22:51:19

monnyuk ezek a friccek kegyetlenek ám. amit vékkép nem értek, hogy trianonba mi a redvás faszért kaptak tőlünk fődet???

visszatérve az aradi vértanúkra, nem értem miért nem volt elég egy jó nagy elnáspángolás. Aljas szemét Friccek!

Rosszindulatú Vászka 2009.10.07. 08:42:00

Nem friccek, labancok. És annak idején is nagy felzúdolásot okozott az értelmetlen gyilkolászás. Ráadásul nem is kivégzés volt, csak torolás. A labanc tisztikar köreiben is visszateccő hirig. Tejjesen haszon és értelem nélkül. Fles.

márnyuszi 2009.10.07. 09:19:09

Rosszindulatú Vászka 2009.10.06. 20:12:40
aludtam rá egyet, továbbra is elnézést, ha nem vettem komolyan a dolgot.
@Rosszindulatú Vászka:
gondolom, ezért kérdeztem, hogy kértek-e már bocsánatot, mint mink a zsidóktól, sváboktól, csehektől...stb.
mert mink mindenkitől bocsánatot kérünk!

@est komor őre.:
a friccek a németek.

Rosszindulatú Vászka 2009.10.07. 11:07:42

@p.nyuszi: nem kértek, sunnyantanak. És én nem haraxokm rád :)

Az a 150 év dolog meg műbalhé és városi legenda.
Ja, és még Haydn Mestert is megbotoztatta kisded korába Máriaterézia, szal hüje egy népség az a labanc :P
süti beállítások módosítása